JAWA 550 A 555...
JAWA 50 Typ 555 se začal vyrábět v roce 1958 a stal se druhým Pionýrem z Povážských strojíren, který nahradil legendárního předchůdce Jawu 50 typ 550, od něhož se lišil především svým novým zadním blatníkem kryjící celou zadní část motocyklu. Také motor získal nový karburátor s větším průměrem trysky a difuzéru spolu s větší kompresí. Rám zůstal téměř nezměněn jen s rozdílnou zadní kyvnou vidlicí, která byla již odpružena dvojící vinutých pružin. Motor s ležatým válcem byl opatřen litinovým žebráváním, hlava válce byla hliníková, karburátor nové konstrukce měl filtr sání navlečen na přírubu karburátoru a byl stažen objímkou. Starší typ 550 měl karburátor vybavený odkapávací vaničkou a otočnou zátkou filtru, který držel na karburátoru pomocí dvou šroubů. Vše bylo ukryté pod šasi, které se dalo vepředu nad válcem otevřít na obě strany, čímž byl umožněn přístup ke karburátoru. Převodovka motoru se skládala ze třech rychlostních stupňů a dvou neutrálů. Spojková lamela byla přitlačena třemi pružinkami, ponořena v olejové lázni a skládala se z jedné lamely, která byla ve vnitřním průměru usazena v kuličkovém ložisku. Výfuk byl přišroubován zespoda válce a protažen až na konec motoru, kde se nacházel plechový zobáček, do něhož byl uchycen stojánek v pohotovostní pozici. O přívod napětí se staralo magneto, které dodávalo energii pro přední a zadní světlo a bzučák. Přední vidlice byla teleskopická opatřená spodními kluzáky uloženými v silonových pouzder a chráněných v gumových manžetách. Přední blatník dostal nový tvar, na němž byly držáky pro přichycení na nosné trubky předních tlumičů. V plášti předního světla byla umístněna světelná tlumivka a tachometr ovládaný převodem rozety. Zadní vidlice v podobě ramena byla odpružena dvěmi vinutými pružinami. Sedlo bylo vyklápěcí směrem dopředu a zakrývalo schránku na nářadí, lékárničku a hustilku. Pro lepší nandávání motocyklu na stojánek sloužil držák s nosičem. Kola byla o rozměrech 16/2,5 palců s celo nábojovými bubny, které dostaly nové brzdové čelisti. JAWA 50 typ 555 se vyráběl i v provedení s příčními chrániči nohou spolu s podlážkami, a též ve verzi s protáhlejším sedlem určené jen pro jednu osobu. JAWA 50 typ 555 se prodával v roce 1965 za 2.100 korun československých. V roce 1963 byl nahrazen novým typem 05 určeným pro dvě osoby.
------------------------------------------------------------------------------------------
JAWA 50 Typ 550 se v roce 1955 stal prvním sériově vyráběným motocyklem neboli mopedem o obsahu 50 ccm v naší historii. Na to, že to bylo napoprvé, se tento výtečný motocykl přezdívaný PAŘEZ, díky svému sedlu jakoby trčícímu na mezi, povedl. Jeho historie začala v JAWĚ v závodě 9. května, kde vznikla základní myšlenka podoby tohoto výtečného motocyklu. První verze byla opatřená šlapkami, které však byly vzápětí vyměněny za řadící a startovací páku. Po pečlivé přípravě, kdy byla JAWA 550 hotova a připravena pro sériovou výrobu, bylo rozhodnuto tehdejšími státními orgány a ministerstvem průmyslu převést výrobu do závodu Klementa Gottwalda v Povážské Bystrci na Slovensku, kde do roku 1951 byli vyráběny slavné MANETY 90. Důvod byl zřejmý - rozmístnit rovnoměrně výrobu motocyklů na obě poloviny československé republiky. Tím se otvírá v historii JAWY velké třicetileté slovenské tažení PIONÝRŮ, které se zrodilo v Povážské Bystrici. Zde přišla na svět celá řada pionýrů počínajících od typu 550, 555, 05, 20, 21 až do typ 23 Mustang, který v roce 1982 ukončil tuto dlouhou etapu Pionýrů. Konstrukce rámu se skládala z kolébkového rámu, ve kterém byl zavěšen zespod vzduchem chlazený dvoudobý motor s vratným vyplachováním. Motor měl svůj ležatý válec s litinovým žebrováním, hlava válce byla vyrobená z hliníku. Karburátor se montoval na levou stranu spolu s odkapávací miskou. Karburátor byl opatřen hliníkovým otočným tělesem, kterým se redukovalo sáni dle potřeby. Pro přeplavování karburátoru sloužilo táhlo vyvedené přes kapotáž, za které stačilo zatáhnout a karburátor se přeplavil. Tento karburátor se velice dobře osvědčil při spotřebě benzinu, avšak měl jednu skrytou vadu, často se zanášel nečistotami. A tak ke konci výroby byl nahrazen jiným karburátorem montovaným na pravé straně s přeplavovacím kolíčkem vyvedením přes kapotáž a s filtrem opatřeným zobáčkem pro otevírání. To vše bylo ukryté pod šasi, které se dalo vepředu nad válcem otevřít na obě strany, kde byl přístup ke karburátoru a zapalovací cívce. Převodovka motoru se skládala ze třech rychlostních stupňů se dvěma neutrály. V olejové lázni se nacházela jedna spojková lamela, která měla ze začátku vnitřní průměr usazený v ložisku, které bylo později nahrazeno mosazným středem. O přívod napětí se staralo magneto, které dodávalo energii pro přední a zadní světlo tlumené světelnou tlumivkou ukrytou v přední masce světla. O napájení klaksonu se starala ze začátku baterie v podobě dvou plochých článku. Později již bylo magneto přizpůsobené pro zásobováni i klaksonu, který tak již nemusel být napájen přes baterie. magneto spolu se sekundárním převodem bylo zakryto hliníkovým deklem, ve kterém byl zabudován přítlačný mechanismus spojky. Pod motorem byl veden výfuk, který byl přišroubován zespoda válce a protažen až na konec motoru, kde je plechový zobáček, do kterého je uchycen stojánek v pohotovostní pozici. Přední vidlice byla teleskopická, uložená v silonových pouzdrech a chráněná gumovými manžety. Přední světlo bylo uloženo v dvoudílné plechové masce se spínací skřínkou, ve které nebyl zabudován tachometr, ten byl montován až na následníka s typovým označením 555. Zadní vidlice byla odpružena jednou vinutou pružinou schovanou pod sedlem. Po odklopení sedla se zde nacházela schránka na nářadí, hustilku a baterii. Kola byla o rozměrech 16/2,5 palců s jednostrannými náboji a jednoduchými bubnovými brzdami. Jawa 550 se během své výroby zdokonalovala, a tak po dobu výroby měla odlišné některé detaily. Patřili mezi ně vyražené proužky v plechu, které se nacházely na zadní části šasi mezi sedlem a motorem, palivová nádrž se zpočátku montovala bez prolisu značky JAWA, nýbrž logo bylo jen namalované. Řidítka byla zpočátku montována v podobě klasické vlaštovky, po níž přišla klasická řidítka rovná s mírným obloukem. Dalším detailem je držadlo za sedlem pro lepší nandávání motocyklu na stojánek.
Tento Pionýr patřící do kategorie vlasteneckých pokladů se prodával v roce 1955 za 2.700 korun československých. JAWA 50 Typ 550 se vyráběl v provedení STANDART A DELUX, jehož výroba skončila v roce 1958, kdy ho nahradil JAWA 50 typ 555. Typ 550 se vyráběl v provedení STANDART A DELUX, jehož výroba skončila v roce 1958, kdy ho .nahradil JAWA 50 typ 555